2009-06-24

Oj oj, vilka dryga böter Djurgården fick

Minns ni snubben som sprang in på planen uppe på Stadion nu senaste när vi mötte Djurgården? Han sprang obehindrat över mer än halva plan, rakt mot Damir, vår målvakt som gjorde debut i Allsvenskan. Sen kastade han sig in i mål, typ.
Nu har vår eminenta Disciplinnämnd utlyst böterna för Djurgårdens bristande säkerhet.

Ska man skratta eller gråta åt deras totala inkonsekventa sätt och hållning i bestraffningsärenden?
Och ingen kommer att protestera för det är nämligen ingen idé. SvFF har byggt upp murar likt Fort Knox runt sig och lever med sina egna lagar och regler som de tolkar precis som det behagar dem.
Jag undrar mer och mer, är regelverket till för svensk fotboll? Eller är det till för prestigekåta personer inom förbundet? Har vi en regel angående intrång på plan för att skydda spelare och ledare eller what?!? Och varför i helvete lär de ut år efter år, att det om något ska bestraffas hårt?
Bullshit. Men det kanske handlar om vilken klubb som var på besök? ... Vår målvakt och våra spelares säkerhet är tydligen inte värt mer än 5000 spänn.

3 kommentarer:

Tobbe sa...

Just i det här fallet tror jag att det fanns förmildrande faktorer i och med att det handlade om nån bonnläpp som hade svensexa i stan och blev hetsad till att streaka på matchen. En stund innan matchslut så öppnas grindarna och då hade han tydligen sprungit in på arenan och vidare till planen och börjat klä av sig. Då han inte betalade för sig så ansågs han väl vara skyldig till olaga intrång och inte under föreningens fulla ansvar, om jag har förstått hur det gick till rätt. Men du har helt rätt i att bötesbeloppen i allmänhet saknar konsekvens totalt. Och jag håller med om att böterna verkar vara i olika skala beroende på vilket lag det gäller. Jag hade förväntat mig en nolla till i böterna. Hade det rört som om någon som försökte skada någon ytterligare en nolla.

zappa sa...

Jag håller med dig och har förstått situationen. För mig spelar det ingen roll att det var en "tomte". Jag tycker att Disciplinnämnden öht är ett stort jävla skämt.

Ha det gott i solen Tobbe!!

Tobbe sa...

Hela situationen är rätt bisarr gällande säkerheten också, dom är bra på att vara otrevliga och skapa problem själva. Men när verkligen något händer så är det kling & klang... Sthlmlagens säkerhet i ett nötskal.
Vi är rörande överens om hur Disciplinnämden "fungerar".

Tack detsamma G!