2009-07-21

Halva serien spelad

Och vem trodde att vi skulle ligga på en 7e plats efter halva säsongen? ... Inte jag i alla fall. Jag var hyfsat skeptisk i vintras när våra värvningar var klara. Jag tyckte det var många frågetecken och undrade om vi hade ett allsvenskt lag när vi hämtade killar från Landskrona, Qviding, Frölunda och Finland...
Nu vet jag bättre. Vi har visat fotbollssverige med råge att vi har i Allsvenskan att göra. Robert Laul och andra som tippade ner oss borde göra avbön nu, kanske kommer den när serien är slut?

Hur sammanfatta gårdagens match då?

* Friberg går från klarhet till klarhet, han blir bättre och bättre och är en riktig lagspelare. Sliter hårt och offrar sig så precis som man vill se en spelare göra. Jag tycker han har varit matchens lirare ett par matcher i rad nu.

* Jonas Henriksson, han är som en Duracellkanin. Det finns inget stopp på honom. Hans inställning borde alla lära av. Hans spelglädje. Han mål är aldrig speciellt snygga men vem bryr sig? Enl uppgift har han i och med målen igår nu gjort exakt 100 mål för Häcken. Respekt!

* Iskalle Krickan. Jag får nästan en hjärtinfarkt ibland när han går ut för att "lira boll" med motståndarna. Jag tror ni vet vad jag menar. Han är kylig, han är stor, han skrämmer skiten ur motståndarna med sitt kaxiga självförtroende. Krickan står i landslaget innan han är 30. Det har jag sagt tidigare.

* Ranégie, stor och stark. När hade vi den typen av anfallare senast? Han nätar. Han gjorde det inte igår men nu är det bara marginalerna som ska till. Han har också visat sig vara en lagspelare. Vilken revansch för honom, han har säsongen ut på sig att tala om för fotbollsverige att man inte ska döma ut folk innan man ger de en andra chans. Fler borde lära sig av det. Egentligen tycker jag redan att han har talat om för fotbollsetablissemanget att han är att räkna med, några utropstecken till skulle dock sitta fint..

* Jag borde kanske inte nämna enskilda spelare, jag får ju alltid så jäkla dåligt samvete när jag gör det. Detta handlar ju till syvende och sist att delarna utgör helheten.Igår fick vi se en lagmaskin, i alla fall från andra halvlek. Häcken är helt enkelt så jävla bra att ta lusten och musten ur sina motståndare just nu. Det känns ibland som vi kan blåsa omkull dom. Känner ni doften av Europa?

Jag är överraskad och lycklig över att se Häcken spela. Jag längtar till måndag då vi tar emot ÖSK för tredje mötet den här månaden.
Getingarna igår var inte många, jag tror vi var 30 personer på plats. Men vem bryr sig? Laget uppskattar oss och det är ta mig f-n det enda viktiga.
Dessutom har vi förbannat kul.

Inga kommentarer: