2011-08-31

BK Häcken har varit förskonad genom åren

Vilket jäkla dygn! Nu är det exakt 24h sen MFF hade sin presskonferens och vi fick kallduschen om Ranégies flytt. Allt var som en enda svart mardröm. Kvällen igår var fylld av en massa kaotiska känslor, besvikelse, vrede, chock och sorg. Känslor som snabbt fylldes med en gränslös tomhet, som om bröstet hade ett stort hål. Supportrar kräktes ur sig sin besvikelse, främst på Häckens officiella fanpagesida på Facebook. Över 80 kommentarer av samlad vrede och uppgivenhet.
Några manar till bojkott, någon säger att de aldrig med ska se en Häckenmatch men de flesta ber bara Häckens ledning dra åt helvete.

Det var igårkväll.

BK Häcken har helt och hållet varit förskonade från yttringar av detta slag. Tror aldrig det har hänt tidigare faktiskt. Enstaka individer har genom åren varit förbannade på klubben men aldrig i detta samlade omfång. Nu fick de sig en skopa som de sent ska glömma. Men det är nog samtidigt lika bra att de vänjer sig. För ju större vi blir, desto fler supportrar kommer ha synpunkter. BK Häcken har som sagt varit grymt förskonade genom åren. Sluppit kvartssamtalen.

Nu tänkte jag försöka samla tankarna, skriva något klokt. Dock snurrar fortfarande tankarna så jag vet inte hur detta blir. Du kanske ska sluta läsa nu...

När Tobbe och Kim gick till DIF önskade jag de all lycka till. De behövde en bättre omgivning för att utvecklas och vi kunde inte erbjuda de detta i Häcken just då.
När Daniel L gick till MFF önskade jag även honom lycka till. Han hade total målkramp hos oss, pressen från precis alla (uppchaussad som han blev med provspel i Chelsea och Bayern Munchen bl.a.) blev för mycket. Daniel behövde helt enkelt miljöombyte.
När liberianerna försvann sörjde jag inte heller nämnvärt. Det var dags för de att röra på sig och i Häcken blev de en subgrupp som inte var helt friktionsfritt. Historierna med DJ behöver ju inte ens nämnas.
Paulinho skulle ut i Europa och lyckades! Han är i Örebro och det ligger mycket riktigt i vår världsdel. Honom önskade jag inte lycka till men det berodde på att jag genomskådade honom tidigt. En jäkla barnrumpa som behöver växa upp och inse att han inte är Messi. Som borde visa sina lagkamrater mer respekt på plan och som def. ska sluta kyssa klubbmärket i den klubb han hamnar i.

Ranégie sa som ni alla vet, i juni, att han inte skulle gå till en allsvensk klubb. Aldrig till och med. Jag tror att vi alla litade på detta. Jag tror också att det delvis förstärkte chocken igår. Jag brukar ha någorlunda koll men fick en kalldusch precis som alla andra. Och man kände sig en aning "pissad på".
Allas våra reaktioner är fullkomligt normala och helt okey att få! Blir jävligt trött på folk som inte har någon inlevelseförmåga och som ber oss tagga ner. Varför det?
Alla de som visade känslor igår, visade också på ett oerhört djupt engagemang för klubben.
Det är det som det handlar om. Vi bryr oss!

Det är förödmjukande att vi i det läge vi befinner oss i (tabellmässigt) sälja till en konkurrent.
Som jag skrev i inlägget nedan så oroar mig Sonnys uttalande.
Om vi inte kan mäta oss med våra konkurrenter med de ekonomiska muskler vi har, ska vi då spela i Allsvenskan? Vad är vår målsättning om inte vi också kostar på när det gäller spets och kvalité? Jag har sagt det förut, jag vill ha ett SMguld innan jag dör! Och nu är jag f-n inte purung längre.

Jag önskar Ranégie allt gott här i livet! Jag har stöttat honom från dag 1. Med mail och glada tillrop precis hela jävla tiden. Jag har uppmuntrat, berömt och uppmuntrat. Mathias har gjort en makalös resa med sig själv, både på planen och utanför och killen är värd allt gott. Precis allt.
Om han får det i MFF återstår att se. Jag hoppas att MFF stora skyltfönster ska ge honom en skjuts utomlands - antar att det är det han vill.

Tycker att det var bra att Häcken lade ut TV idag på hemsidan. Det gav några svar men inte allt. Som jag har skrivit så vill jag veta hur klubbens målsättning ser ut. Jag är medlem i Häcken och årsmötet kan knappast vara det enda forum vi "välkomnas" till för att få svar på våra frågor. Tycker Robins förslag om ett öppet möte är lysande. Vet inte hur det mottagits dock. Vi får väl se.

Bojkottar några matcher gör jag absolut inte, mitt stöd till laget är villkorslöst. Den 9e är jag dock på väg hem från Köpenhamn så den matchen missar jag. Jag hoppas att andra i laget nu tar chansen och kliver fram.Vi har tuffa omgångar framför oss och jag får lite ont i magen när jag tänker på det...Skulle vi rasa i tabellen efter dessa två tapp (Chibbbe och Ragge) då lär inte Hisingen vara nådiga. Det bävar jag för. Till laget som är kvar, känn ingen press typ. Hoppas de håller fanan högt och hoppas hela Hisingen stöttar de den 9e mot Helsingborg.

Usch vad långt detta blev. Egenterapi kallas det.

3 kommentarer:

Karina sa...

Jättebra skrivet!!!

Ali:son sa...

Tack för det, gott skrivet.

zappa sa...

Det finns lägen då det är förbannat gott att ha en blogg så man kan få skriva av sig skiten... ;)