2011-05-24

Den stora förloraren är fotbollen

I kvällens derby är varken Helsingborgs IF eller Malmö FF den stora förloraren utan just vår kära fotboll som sådan. En liten pojke på 7-8 år ser skrämd och förvirrad ut. Mamman böjer sig ner för att ge någon form av förklaring. My guess. Är det så vi rekryterar morgondagens publik?
...

Våldet inne på arenorna måste ta slut. Arenorna måste bli fredad mark, heliga platser som ska fyllas med glädje. Vi vill att det ska vara en folkfest - vi får fortsätta jobba för att det ska bli så. Citerar Joakim på FB;
"Problemet är enkelt - lägg ner allsvenskan. Det är inget kul längre! Alla pratar om att ta ansvar. Politiker, supporterklubbar, föreningar, spelare,ledare, förbund - ingen gör det! Alltså väntar jag kallt in första dödsoffret. Så lägg ner serien innan dess".

Ja, alla vill ha hjälp av alla, alla skyller på alla - hur skulle det vara att samarbeta och inte vara så jävla prestigekåta då som så många är? Involvera fler i arbetet med trevnaden på arenorna. Var lite nytänkande! Kanske delar av SvFF och SEF ska bytas ut? ... Inte vet jag men kan gamla gubbar verkligen ha någon som helst positiv input i debatten?
Ansvaret hänger på var och en av oss. Och det börjar med det lilla. Att kanske visa civilkurage när tuffa (de tror i alla fall att de är det..) hormonstinna killar står och skriker hora till domare och spelare. Eller när de skriker "jävla fitta" till egna spelare eller motspelare. Eller när de skriker, jävla svartskalle eller något annat kränkande till domare, funktionärer, spelare, lagledning who ever.

Man börjar med det lilla. Att reagera är civilkurage. Att säga att det inte är okey är civilkurage.
Jag har varit på bortaresor med våra getingar och vid några tillfällen sagt; det var sista gången..". Jo, vi har några stycken hard cores i våra led också. Eller så tror de i alla fall att de är det.
Saxat från Svenska Fans:

"Jag är så trött på allt det här. På alla som tycker det är charmigt med busiga killar som hetsar varandra på forum, som kallar spelare för horor på Facebook, som tycker att firmakillar är lite spännande, på människor som från läktarplats kastar saker och skyller på adrenalin, på unga män som ska försvara Malmö FF:s namn. Trött på människor som sitter och onanerar till stenhårda läktarfighter på Youtube. Jag är trött på alla som väljer att inte se detta. Jag är så jävla trött på att våra klubbar inte får redskap att stänga av de här ligisterna. På våra politiker som yrar och mumlar om integritet.Jag är så trött på fotboll detta år. Det räcker sedan länge. När får vi nog och inte längre orkar mer?" (Magnus Johansson MFF supporter - hela artikeln)

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Jag känner starkt med honom. Ikväll bevittnade vi en fullbordad våldtäkt på fotbollen.
Fotbollen som är en så stor av mitt liv - en stor del av mitt liv känns hotat och det känns urjävligt.

Inga kommentarer: