2009-03-30

Interaktionsritual

Är på konferens i två dagar och det handlar om barns- och ungdomars utsatthet på lite olika plan. Den sista föreläsningen för dagen var i alla fall om "Barn i familjer med knapp ekonomi". Föreläsningen som är en doktorsavhandling ligger på nätet så den var lätt att länka, för den som vill fördjupa sig. Hur som helst; på denna föreläsning nämner Anne Harju begreppet interaktionsritual. Det handlade absolut inte om fotboll, exemplet när en ungdom känner sig delaktig men läs:

En interaktion där ömsesidigt fokuserade känslor och uppmärksamhet producerar en tillfälligt delad verklighet, som i sin tur generar solidaritet och symboler av gruppmedlemskap och bekräftelse”(Randall Collins 2004:7)

Vad tror ni detta fick mig att tänka på? ... Fast ni är ju urusla på att kommentera så jag förväntar mig inget svar. Jag tycker det är klockrent i alla fall.
Ville bara dela med mig.

Inga kommentarer: