2009-03-13

Stå upp för Mathias Raneige

Har precis läst intervjun med Mathias Raneige i Offside. Känner spontant en stor värme och hoppas verkligen att han lyckas hos oss! Jag förstår vilken revansch det skulle vara för honom, jag förstår att han vill "täppa till käften" på alla som tror att han är slut och ett stort jävla problem för all framtid. Han har gjort en enorm resa den här killen, han har en tung ryggsäck och nu står han vid ett vägskäl. Han har gjort ett val och vill med hela sitt hjärta lyckas. Han vill få en andra chans. Nej, fel - han har själv sett till att ta en andra chans. För till syvende och sist är det nämligen han själv som har sett till att han är där han är idag. Behandlingshem, Gud, Jesus och allt annat som nämns, all respekt för det. Stöd behöver alla i liknande situationer. Men ni ska veta att det största jobbet med sig själv, det har Mathias själv gjort - ingen annan.
Jag skummade nyligen genom en rapport på jobbet om just tungt drogmissbruk. Det var personer intervjuade som hade lyckats ta sig ur eländet. En gemensam faktor för alla var familjens och vännernas stöd. Att ha människor runt omkring som tror på en. Som verkligen tror och som älskar en förutsättningslöst.
Det har Mathias tror jag idag. Han har en familj, han säger i Offside att i Häckens lag är det ingen som ser ner på honom, tisslar och tasslar. Han behandlas som alla andra. Det är respekt. Det är att ge honom en ny chans. Sen det där med att han tydligen har (har haft?) svårt med att hålla tider, tja, Häcken har väl ett bötessystem som alla andra. Och det får Mathias underordna sig, precis som alla andra. Dock ett tips, det finns en slags handdator som hjälper personer som har extremt svårt att hålla tider. I den programmerar man in hela dygnets alla göranden, tvättstuga, jobb, hämta, lämna på dagis o.s.v. Någon kanske höjer på ögonbrynen nu och tänker: "Men vad f-n?!?"
Men för ganska många människor är detta ett så stort problem så det ställer till oerhört mycket för de i deras liv. Det är ett handikapp, inte bara "slarv". Många har för mig vittnat om hur denna handdator hjälpt de att få ett liv som fungerar. För visst tusan har vi jävligt svårt för folk som inte håller tiden? Det är mycket vi inte tolererar. Kraven är stora i vårt samhälle, vi har normer som helst alla ska följa. Avviker man så tisslas det och tasslas. Sen kan man ju ställa sig frågan "vad är normalt?"... Men det är en annan diskussion.

Att som Mathias ha en stämpel på sig som ett enda stort problem är tungt. Men med BK Häckens uppriktiga stöd, med lagets stöd och med stödet från publiken, kan han ta sin revansch. För han får den bara inte - han måste själv ta den. Jag menar att - stå upp för Mathias Raneige!
Jag tror på Mathias. Det gör jag tills han har bevisat motsatsen. Jag var i Malmö och han var grym i andra halvlek, det sa jag till honom efteråt. Igår mot Frölunda var han tydligen matchens bästa lirare. Killen kan bli hur bra som helst. Måtte han ta sin revansch.

Inga kommentarer: